رخ اندیشه

تئوری های مدیریت و مدیریت اسلامی

رخ اندیشه

تئوری های مدیریت و مدیریت اسلامی

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

طبقه بندی مدیران

چهارشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۳ ق.ظ

هر مدیری در سازمان با توجه به نوع کار و موقعیت سازمان به درجاتی از مهارت های مدیریت نیاز دارد .به طور کلی امروزه در هر سازمانی مدیران را در سه سطح طبقه بندی می کنند .

1-     سطح عالی        2- سطح میانی         3- سطح عملیاتی(مدیران رده پایین)

مدیریت عالی سازمان :

طبق مشاهدات انجام شده معمولا مدیرانی که در سطوح میانی و عملیاتی موفق بوده اند ، امکان کسب جایگاه مدیریت عالی سازمان را دارند . مدیران عالی سازمان وظیفه برنامه ریزی های کلان ، حامع و بلند مدت را دارا می باشند و از حیث حوزه فعالیت ، فعالیت آنها متنوع تر و گسترده تر است . مدیریت عالی سازمان  نیاز وافری به مهارت های ادراکی و در درجه بعد به مهارت های انسانی دارند . بیشتر وقت این مدیران با همکاران و یا افراد خارج از سازمان می گذرد و زمان اندکی را با افراد زیر دست خود سپری می کنند .

مدیریت میانی :

یک از کلیدی ترین و مهمترین پست های سازمانی ، مدیریت در رده میانی است. اهمیت کاری این بخش از طبقه بندی مدیریت به این خاطر است که این افراد حلقه واسطی بین برنامه ریزی (مدیریت عالی) و اجرا فعالیت (مدیریت عملیاتی) در سازمان هستند. از وظایف عمده اینان می توان به این موارد اشاره کرد :‌ تحلیل داده ها – آماده کردن اطلاعات برای تصمیم گیری -  تبدیل کردن تصمیم های مدیریت عالی به پروژه های معین برای مدیران عملیاتی . به طور کلی می توان گفت مسئولیت ایشان هدایت و رهبری فعالیت ها در جهت به اجرا در آمدن سیاست های کلان سازمان است . مدیران میانی برنامه ریزی ها میان مدت را انجام می دهند و برنامه های بلند مدت را جهت اظهار نظر مدیریت عالی سازمان آماده می کنند .

بسیاری بر  این عقیده هستند که کسل کننده ترین طبقه در میان مدیران از آن این گروه است . فعالیت این مدیران از جنبه عملی کمتری و فعالیت فکری بیشتری بر خوردار است. عمده مهارت لازم برای این مدیران مهارت انسانی است.

مدیریت عملیاتی (سرپرستی یا مدیران رده پایین):

این مدیران برای پرسنل خود ماموریت های کاری خاص تعیین می کنند. برنامه عملیاتی  تفصیلی و کوتاه مدت طراحی می کنند. بیشتر وقت خود را در معاشرت با زیر دستان می گذرانند. از نظر پویایی و مشغله ، نظیر کار مدیران عالی سازمان هستند. اغلب مدیران رده پایین را سرپرست می نامند. بیشترین مهارت مورد نیاز مدیران عملیاتی مهارت های فنی است.

  • سید مهدی قاسم زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی